به گزارش خبرنگار خودروکار، در سالهای نه چندان دور در کنار خودروهای برقی، موتورسیکلتهای برقی پا به خط تولید کارخانجات گذاشتند اما آنطور که باید موتورسیکلتهای برقی نتوانستند مسیر خود را به بازار ایران پیدا کنند، این موتورسیکلتهای برقی در حالی بازار ایران را از آن خود نکردهاند که برخی از گزارشات اعلام دارد، بخشی از آلودگی هوای ایران به ویژه تهران به دلیل تردد موتورسیکلت کاربراتوری و بنزینی است.
با توجه به آلودگی هوا، برخی از مسئولین به ویژه مسئولان شهری به دنبال آن بودند تا موتورسیکلتهای برقی را به شهر تهران بیاورند.
بررسی بازارهای جهانی نشان از آن دارد که موتورسیکلتهای استاندارد برقی در بازار ایران قیمتی در حدود 15 تا 16 میلیون تومان دارد و این در حالی است که حجم قابل توجهی از محصولاتی که در ایران عرضه میشود قیمتی در حدود 6 تا 8 میلیون تومان قیمت دارد.
اما با وجود آنکه بسیاری به دنبال ورود موتورهای برقی به بازار ایران بودند به دلیل قیمت بسیار بالای این محصولات، نبود تجربه مناسب در استفاده از موتورهای برقی و نبود خدمات پس از فروش قابل قبول در ایران، موتورهای برقی را به یک محصول خاص و دست نیافتنی بدل کرده است.
در حالی که بحث موتورهای برقی به مرحله مناسبی نرسیده است، هفته گذشته در حاشیه همایش CNG عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ایران با اشاره به طرح گاز سوز کردن موتور سیکلتها، گفت: این طرح نیز در مرحله مطالعه قرار دارد و با همکاری مجموعههای صنعت CNG میتواند، عملیاتی شود.
با توجه به موارد اعلامی، در حالی که موتورهای برقی به سرمنزل مناسبی نرسیده بحث موتورهای گازی به میان آمده و از سوی دیگر در طی سالهای گذشته با وجود آنکه زیرساختهای افزایش تعداد خودورهای گازسوز در کشور پیاده سازی شده اما همچنان اکثر افراد به استفاده از سوخت گاز و خودروهای گازسوز علاقه نشان ندادهاند.
در این رابطه محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت تهران، به خودروکار، گفت: متاسفانه در ایران معمولا برای اتخاذ یک تصمیم در رابطه با یک مسئله خاص از افراد اهل فن کسب اطلاع و تجربه نمیشود.
وی با بیان اینکه ایران دارای 40 تا 50 کارخانه تولیدی موتور سیکلت است، افزود: در حالی که هنوز موتورسیکلتهای برقی در کشور جایگاه خود را پیدا نکرده است، برخی افراد به دنبال تولید موتورسیکلتهای گازی در ایران هستند.
خادم منصوری یادآور شد: موتورسیکلتهای برقی که در ایران با قیمت 4 تا 5 میلیون به فروش میرسند، موتورسیکلت استاندارد نبوده و موتورسیکلتهای برقی استاندارد با توجه به هزینههای جانبی قیمتی در حدود 15 تا 16 میلیون تومان دارند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بازار ایران آمادگی ورود موتورسیکلت گازی را دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به طور کامل و استاندارد به موتور سیکلتهای بنزینی خدمات پس از فروش ارائه نمیشود و باید زیرساختهایی برای ورود موتورسیکلتهای جدید همچون موتورسیکلتهای گازی و برقی فراهم شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان موتور سیکلت به مسئله آلودگی هوا به دلیل مشکلات فنی موتور سیکلتهای بنزینی اشاره کرد و گفت: تمام آلودگی ایجاد شده از سوی موتورسیکلتها ارتباطی به انجین کاربراتوری موتورسیکلت ندارد و آلودگی ایجاد شده تا حدودی به اگزور وسیله نقلیه مرتبط است.
وی در رابطه با تولید موتور سیکلت در ایران بیان کرد: تولید موتورسیکلت در ایران در حال حاضر تنها معطوف به بدنه وسیله است و انجین موتورسیکلت به صورت وارداتی در کشور تأمین شده و در روزهای اخیر در راستای تولید مشترک و بومی سازی تولید موتورسیکلتهای ژاپنی در ایران مذاکراتی صورت خواهد گرفت.
با توجه به مسائل مطرح شده میتوان مدعی شد تا برای آنکه فروش و تقاضا در بازار موتورسیکلتهای برقی و گازی ایجاد شود باید زیرساختهای مصرف برای آنها در نظر گرفته شود و از سوی دیگر خدمات پس از فروش به صورت استاندارد پایه ریزی شود.
از سوی دیگر به دلیل آنکه ایرانیها تجربه خوبی نسبت به وسایل گازسوز ندارند به نظر میرسد موتورسیکلتهای گازسوز باید به گونهای طراحی شوند تا نقاط جذاب بسیاری برای مصرف کننده نهایی داشته باشد این گفته از آن رو بیان میشود که موتورسیکلتهای برقی جذابیتهای ظاهری و سرعتی موتورسیکلتهای بنزینی را ندارد و این موضوع عاملی شده تا کمتر افرادی به موتروسیکلتهای برقی علاقمند شوند.
گزارش از امیرحسین لواسانی
انتهای پیام/